Rugklachten? FIT Krommenie behandelt uw klachten

Rugpijn kan vaak niet duidelijk worden toegeschreven aan één plek, één gewricht of één oorzaak; het gaat om een samenspel van factoren. De rug bestaat uit een complex van structuren: wervels, gewrichten, tussenwervelschijven, banden, spieren en zenuwen. Deze kunnen allen bijdragen aan de rugpijn. Rugpijn betekent vaak niet dat de rug beschadigd is, wel dat uw rug gevoelig is. Bij maar 1 tot 2% van de gevallen komt de pijn door een aantoonbare afwijking zoals een botbreuk of reuma.

Als de onderstaande omschreven rugpijn niet hersteld binnen de aangegeven tijd dan is het verstandig om een afspraak te maken met uw huisarts of met één van onze manueel- of fysiotherapeuten. 

 

Lage rugpijn (spit)?

Pijn in de onderrug komt veel voor. In de meeste gevallen betekent dit niet dat uw rug kapot of beschadigd is. Mensen met zogenoemde lage rugpijn hebben pijn of pijnscheuten in de onderrug. Dat gaat dan om het gebied tussen het stuitje en zo’n vijftien centimeter daarboven. De pijn kan links, rechts, in het midden of aan beide kanten zitten. De pijn straalt soms ook uit naar bijvoorbeeld de bil of het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van een slapend of tintelend gevoel. Sommige mensen hebben voortdurend pijn, anderen af en toe. Rugpijn staat niet altijd op zichzelf. Mensen met rugpijn hebben soms ook andere klachten. Ze slapen slechter, piekeren of zijn gespannen. Hoe u zich voelt, heeft invloed op de rugpijn én op het herstel. Zo kan spanning of stress de rugpijn verergeren en kan positief denken juist het herstel helpen. Rugpijn gaat vaak vanzelf over. Hoewel lage rugpijn vervelend en hinderlijk kan zijn, is er bij negen van de tien mensen geen oorzaak te vinden en gaat de pijn vanzelf over. De klachten verdwijnen dan binnen enkele weken.

Meer informatie leest in de folder Lage rugpijn.

 

Langdurige rugproblemen

Lage rugklachten kunnen nogal eens terugkomen; soms door overbelasting, soms zomaar. Aanhoudende rugpijn die langer dan drie maanden duurt, noemt men chronisch. Ook bij deze groep kan vaak geen specifieke diagnose worden gesteld en is er geen nuttige bijdrage van röntgenfoto's en scans. Dat kan best frustrerend zijn, zowel voor patiënt als arts. Toch zijn er voor terugkerende rugklachten goede praktische adviezen te geven. In het algemeen geldt ook hier "rust roest"; actief blijven is belangrijk. Bepaalde vormen van oefentherapie en fitness, zoals het Rug Trainings Programma van FIT Krommenie, kunnen de patiënt en zijn rug in zo goed mogelijke conditie brengen. Vaak zullen chronische patiënten het probleem ervaren dat als het lichamelijk of geestelijk tegenzit de rugpijn ook weer toeneemt. Daarom moet bij rugproblemen een evenwicht worden gevonden, waarbij het grootste deel van de tijd zo normaal mogelijk geleefd en gewerkt kan worden.
Lees hierover meer in de folder Rug Trainings Programma 

 

Rughernia

Een hernia is een ander woord voor uitstulping. Een uitstulping van de tussenwervelschijf wordt ook wel een Hernia Nuclei Pulposi (HNP) genoemd. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken, waardoor er pijnklachten in een been kunnen ontstaan. Een hernia gaat gepaard met verschillende symptomen en klachten. Naast pijn in uw rug, is het meest kenmerkende verschijnsel een scherpe pijn in uw been die doortrekt in uw onderbeen, soms tot in uw voet. Sommige bewegingen of houdingen kunnen de pijn verergeren. Verder kan hoesten, niezen of persen de uitstralende pijn versterken. Soms resulteert een hernia ook in afname van spierkracht. U kunt uw been dan niet meer goed bewegen. De ernst van de pijnklachten hangt niet altijd samen met de hoeveelheid druk die de uitstulping uitoefent op de zenuw. Vaak is alleen de tussenwervelschijf zelf beschadigd. Hierdoor zijn sommige mensen met een hernia vrijwel klachtenvrij, terwijl anderen ernstige lokale en uitstralende pijn ervaren. Geschat wordt dat circa de helft van alle mensen met een hernia hier geen noemenswaardige hinder van ondervindt. De klachten waarmee een hernia gepaard gaat, gaan in de regel binnen 6-8 weken vanzelf over.
Meer informatie kunt u lezen in de folder rug radiculair syndroom.

 

Vernauwing in de rug (Stenose)

De lumbale kanaalstenose of vernauwing van het lendenwervelkanaal is een aandoening die tamelijk veel en vooral bij oudere mensen voorkomt. Slijtage of degeneratie van de wervelkolom is een normaal proces dat bij iedereen in meerdere of mindere mate plaatsvindt. Sommigen hebben van nature een nauwer wervelkanaal dan anderen. Tijdens het degeneratieproces vindt verdikking plaats van de banden (ligamenten) rond het wervelkanaal. Vaak zijn ook de gewrichtjes tussen de wervels verdikt, hetgeen ook kan bijdragen tot een vernauwing van het kanaal. Hierdoor wordt de ruimte voor de zenuwwortels steeds kleiner, vooral in het gootje waar de zenuwwortels het wervelkanaal verlaten. Soms draagt een uitpuiling van de tussenwervelschijf nog wat aan de vernauwing bij.
Typisch voor deze klachten is dat ze optreden na een eind lopen en na enige tijd staan; de pijn in de rug en meestal in beide benen wordt erger, de benen gaan doof aanvoelen en worden stuurloos. Om dan de klachten weer te doen verminderen moeten de patiënten gaan zitten of voorover bukken of hurken. Liggen op de zij, of met opgetrokken benen, helpt vaak ook. Stilstaan na het lopen helpt niet omdat de klachten zelfs optreden na lang staan. Het is verder opmerkelijk dat de meeste patiënten die lijden aan een lumbale wervelkanaalstenose, prima kunnen fietsen zonder noemenswaardige been- en rugklachten. 

 

Wat kunt u zelf doen aan rugproblemen?
4 tips

U hebt zelf ook invloed op uw herstel. Door gezond te leven, te blijven bewegen en positief in het leven te staan, herstelt u sneller.

Blijf bewegen
Rugklachten kunnen uw dagelijkse activiteiten behoorlijk in de weg zitten. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. U kunt denken aan bijvoorbeeld zwemmen, fietsen of wandelen. Zo houdt u uw spieren en gewrichten sterk en soepel. Gaan liggen op de bank of in bed is niet nodig, integendeel: door veel te liggen kan de rugpijn erger worden. Bewegen doet misschien pijn in het begin, maar houd vol en blijf rustig bewegen. Door te bewegen maakt u uw rug sterker. Beweeg elke dag een beetje langer. De pijn verdwijnt dan geleidelijk.

Denk positief
In de meest gevallen is er geen sprake van schade en is er niets kapot in de rug. De prognose bij lage rugpijn is goed. Hoe meer u piekert over uw rugpijn, hoe erger het lijkt. Negatieve maar ook positieve gedachten hebben invloed op uw herstel.
Hoe meer zorgen u zich maakt, hoe minder snel u herstelt. Denk daarom niet teveel aan uw rugpijn en vertrouw erop dat de rugpijn weer over gaat.

Leef gezond
Voldoende slapen, gezond en gevarieerd eten, niet of minder roken helpt bij uw herstel.

Blijf actief in werk en huis
Het is goed om actief te blijven, in huis of op uw werk. Misschien dat u de eerste paar dagen uw werkzaamheden wat moet aanpassen of ze wat langzamer moet doen. Belangrijk is om actief en in beweging te blijven.

Rugklachten? Fysiotherapie FIT Krommenie zorgt voor de juiste behandeling! Maak een afspraak.